Wednesday 3 April 2013

سرفروشی کی تمنا اب ہمارے دل میں ہے



ہمیں  آزادی  نہیں  چاہیے،  ہمیں  ایسی  آزادی  نہیں  چاہیے  جس  میں  انگریز  حکمرانوں  کی  جگہ  مقامی  اشرافیہ  لے
  لیں۔  ہمیں  ایسی  آزادی  نہیں  چاہیے  جس  میں  استحصال  اور  غلامی  کا  یہ  ذلت  آمیز  نظام  قائم  رہے۔  ہم  ایسی  آزادی  کے  لیے  جدوجہد  کر  رہے  ہیں  جو  سارے  نظام  کو  انقلابی  تبدیلی  کے  ذریعے  بدل  کر  رکھ  دے‘۔

یہ  زریں  الفاظ  مارچ  1940میں  منعقد ہ  مسلم  لیگ  کے  سالانہ  اجلاس  کے  کسی  مقرر  کے  نہیں،  نہ  ہی  ان  الفاظ  کو  مارچ  2013 کے  ’سونامے‘  میں  شامل  کسی  راہنما  نے  ادا  کیا۔  ان  الفاظ  کو  ادا  کرنے  والا  شخص،  برصغیر  کی  آزادی  میں  نمایاں  کردار  ادا  کرنے  والا  ایک  سپاہی  تھا،  جس  نے  اپنے  مقصد  کی  تکمیل  کے  لیے  اپنی  جان  نچھاور  کر  دی۔  افسوس  کی  بات  تو  یہ  ہے  کہ  جس  وقت  مینار  پاکستان  کے  سائے  تلے  تبدیلی  کے  علم  بردار  فن  تقریر  کے  جوہر  دکھا  رہے  تھے،  عین  اسی  وقت  لاہور  کے  ایک  دوسرے  حصے  میں  چند  افراد  ’سرفروشی  کی  تمنا‘  رکھنے  والوں  کی  یاد  تازہ  کر  رہے  تھے  اور  ان  کو  نہ  صرف  گالیوں  سے  نوازا  گیا  بلکہ  ہاتھا  پائی  کی  بھی  بھرپور  کوشش  کی  گئی۔

ہ  طوفان  بد  تمیزی  برپا  کرنے  والے،  ’اسلامی  تشخص‘  کے  ان  ٹھیکے  داروں  نے  بینر  اٹھا  رکھے  تھے  جن  میں  سے  ایک  کے  مطابق  ’شادمان  فوارہ  چوک  کو  بھگت  سنگھ  کے  نام  سے  منسوب  کرنے  کی  جسارت  پر  ہم  بھر پور  احتجاج  کرتے  ہیں‘۔  جمہوریت  کا  تقاضا  تو  یہ  ہے  کہ  پرامن  احتجاج  کی  آزادی  شہریوں  کو  حاصل  ہے،  لیکن  مخالفین  پر  تشدد  کی  اجازت  کوئی  قانون  نہیں  دیتا۔  اسی  روز  اخبار  میں  خبر 
چھپی  کہ  ’بھگت  سنگھ  کے  چاہنے  والے  فوارہ  چوک  کا  رخ  نہ  کریں،  ہم  کسی  صورت  بھگت  سنگھ  کو  اہل  اسلام  اور  اہل  پاکستان  کا  ہیرو  بننے  کی  اجازت  نہیں  دیں  گے۔منجانب  بھگت  سنگھ  نامنظور  ایکشن  کمیٹی
 ان  جاہلوں  نے  کبھی  تاریخ  کا  سرسری  سا  مطالعہ  بھی  کیا  ہوتا  تو  انہیں  چند  بنیادی  حقائق  کا  اندازہ  ہو  جاتا۔پہلی  عرض  تو  یہ  کہ  ہیرو  بننے  کے  لیے   کسی  بھی  انسان  کو  شادمان  کی  تاجر  برادری  کا  سرٹیفیکٹ  نہیں  چاہیے  بلکہ  تاریخ  خود  اس  چیز  کا  تعین  کرتی  ہے۔ دوسری  بات  یہ  کہ  بھگت  سنگھ  نے  کبھی  کسی  مذہب  کی  حمایت  کا  دعوی  نہیں  کیا  بلکہ  وہ  تو  مذہب  کی  بنیاد  پر  تفریق  کا  سخت  مخالف  تھا۔ 




بھگت  سنگھ  نے  برصغیر  کی  آزادی  کے  لیے  جدوجہد  کی،  کسی  مخصوص  فرقے  یا  مذہب  کی  آزادی  کے  لیے  نہیں۔  اگر  بھگت  سنگھ  شادمان  کے  شاہینوں  کی  طرح  تنگ  نظر  ہوتا  تو  کبھی  ایک  ہندو  راہنما  لالہ  لاجپت  رائے  کے  قتل  کا  انتقام  نہ  لیتا،  نہ  ہی  گاندھی  کی  مخالفت  کرتا۔  اور  یاد  رہے  کہ  یہ  لالہ  لاجپت  رائے  وہ  صاحب  ہیں  جن  کا  ایک  خط  جناح  صاحب  نے  23مارچ1940کی  اپنی  تقریر  میں  پڑھا۔  اس  خط  میں  لالہ  جی  نے  لکھا  تھا  کہ میں  مسلمانوں  کی  تاریخ  اور  فقہ  پڑھ  کر  اس  نتیجہ  پر  پہنچا  ہوں  کہ  ہندو  اور  مسلمان  اکٹھے  نہیں  رہ  سکتے  اور  ہمیں  اب  کوئی  راہ  نجات  نکالنی  چاہیے۔ 

یہ  ہمارا  قومی  المیہ  ہے  کہ  ہماری  نصابی  کتابوں  سے  محض  سطحی  اختلافات  کی  بنا  پر  بر صغیر  کی  تاریخ  کے  اہم  کرداروں  جیسے  بھگت  سنگھ،  لالہ  لاجپت  رائے  اور  سبھاش  چندرا  بوس  کو  حذف  کیا  گیا۔  ابن  خلدون  نے  کہا  تھا  کہ  تاریخ  کا  کوئی  مذہب  یا  عقیدہ  نہیں  ہوا  کرتا،  لیکن  اس  بات  کا  خیال  ہمارے  اربا ب  بست و کشاد  کو  کبھی  نہیں  آیا۔

تاریخ  کا  جنازہ  صرف  شادمان  چوک  تک  ہی  محدود  نہیں  رہا  بلکہ  مینار  پاکستان  کے  سائے  تلے  بھی  تاریخ  کی  آرتی  جلائی  گئی۔  کے  کے  عزیز  صاحب  نے  اپنی  کتاب  میں  لکھا  کہ  ہمیں  قرارداد  لاہور  سے  متعلق  تاریخ  غلط  پڑھائی  جاتی  ہے  کیونکہ  آل  انڈیا  مسلم  لیگ  کا  سالانہ  اجلاس  24مارچ  تک  جاری  رہا  اور  طریق  یہ  ہے  کہ  کوئی  بھی  قرارداد  اجلاس  کے  آخری  روز  پیش  کی  جاتی  ہے۔  23مارچ1940 کو  جناح  صاحب  نے  تقریر  تو  ضرور  کی  لیکن  قرارداد  لاہور   24مارچ  کو  پیش  کی  گئی۔  سونامی  پارٹی  نے  اپنے  ’تاریخ  ساز‘  جلسے  کے  میدان  کو  پانی  پت  سے  تشبیح  دی  تھی۔  تاریخ  کے  طالب  علم  واقف  ہیں  کہ  پانی  پت  کے  میدان  میں  تین  بڑی  جنگیں  لڑی  گئیں۔  سب  سے  پہلے  وسطی  ایشیا  سے  تعلق  رکھنے  والے  تیموری النسل بادشاہ  بابر  نے  1526میں  ابراہیم  لودھی  سے  جنگ  کی۔  پانی  پت  کے  مقام  پر  دوسری  بڑی  جنگ  1556میں  بابر  کے  پوتے،  شہنشاہ  اکبر  نے  راجا  ہیمو  کے  خلاف  لڑی۔  اس  مقام  پر  تیسری  بڑی  جنگ  افغان  بادشاہ  احمد  شاہ  ابدالی  نے  مرہٹہ  سرداروں  کے  خلاف  لڑی۔  

ہمیں  کوشش  کے  باوجود   اس  دن  کسی  اخبار  یا  نشریاتی  ادارے  کی  خبروں  میں  جلسے کے  دوران کسی  طرز  کی  لڑائی  کا  تذکرہ  نہیں  ملا۔  چند  خواتین  نے  البتہ  یہ  شکایت  ضرور  کی  کہ  بارش  کے  باعث  بھگدڑ  مچنے  کا  چند  من  چلوں  نے  ناجائز  فائدہ  اٹھایا  اور  اس  طرز  کے  ’معرکوں‘  کو  پانی  پت  سے  مشابہت  دینا  ناانصافی  ہو  گی۔  البتہ  خان  صاحب  کو  بابر  سے  ضرور  تشبیح  دی  جا  سکتی  ہے  کیونکہ  بابر  کا  بہت  مشہور  قول  ہے 
بابر  بہ  عیش  کوش،  عالم  دوبار  نیست‘  اور  خان  صاحب  نے  اپنی  کافی  ساری  عمر  اس  قول  کے  عملی  نمونے  کے  طور  پر  گزاری۔

اگر  سونامی  پارٹی  والوں  کی  مراد  پانی  پت  کی  آخری  جنگ  تھی  تو  ان  کو  یہ  بات  باور  کرانے  کی  ضرورت  ہے  کہ  احمد  شاہ  ابدالی  نے  صرف  مرہٹوں  کو  شکست  نہیں  دی  تھی  بلکہ  دہلی  کی  بھی  اینٹ  سے  اینٹ  بجا  دی  تھی،  یعنی  وہاں  بھی  ایک  طرح  کا  سونامی  آ  گیا  تھا۔  اس  سونامی  کے  نتیجے  میں  دہلی  کا  کیا  حشر  ہوا،  اس  کی  تفصیلات  پھر  کبھی  سہی۔  خان  صاحب  اور  انکا  ٹولہ  کس   کے  ایما  پر  کس  کی  اینٹ  سے  اینٹ  بجانا  چاہتے  ہیں،  علما ء  اس  معاملے  پر  ابھی  تک  خاموش  ہیں۔

ابھی  یار  لوگ  جلسے  کے  حاضرین  کی  تعداد  پر  ہی  بحث  کر  رہے  تھے  کہ  خبر  آئی  کہ  سونامی  پارٹی  نے  جماعت  اسلامی  کے  ساتھ  انتخابی  الحاق  کا  اعلان  کیا  ہے،  گویا  کہ  پہنچی  وہیں  پہ  خاک  جہاں  کا  خمیر  تھی۔  اس  عمل  سے  صاف  ظاہر  ہو  گیا  کہ  شادمان  کے  تاجروں  اور  سونامی  کے  دعوے  داروں  کی  سوچ  میں  کوئی  خاص  فرق  نہیں  اور  جیالے  لاکھ  نعرے  لگا  لیں،  لیکن  بھٹو  مر  چکا  ہے  اور  مودودی  ابھی  تک  زندہ  ہے۔

Pakistan's Jewish Vote

(Originally published in The News, on 3rd April, 2013)

Magain Shalome Synagogue - Karachi Pakistan
According to the Election Commission of Pakistan, there are around 800 Jewish voters registered in Pakistan out of which 427 are women and 382 men. This statistic seems odd because there are almost no Jewish people in the public sphere in Pakistan and they are not even considered as a minority group during policy discussions.






Historically, thousands of Jews were part of Karachi’s population at the time of Independence. Pakistan hasn’t treated its minorities well and Jewish people were not the only group to be neglected by the state.

Another factor that needs to be considered regarding not just the Jewish voters but our political and intellectual culture as a whole is the prevalent anti-Semitism (here it is strictly taken to mean anti-Jew) in the country.

Mehdi Hasan, a former editor of a British newspaper, recently wrote about the “banality of Muslim anti-Semitism”. He mentioned how Lord Nazir Ahmad blamed a traffic accident that he was involved in and his subsequent conviction on a Jewish conspiracy during an interview with an Urdu channel. For the political right, in Pakistani, blaming the ‘Jews’ is an established norm.

According to Bernard Lewis, the anti-Semitic ideas of the Christians first entered the Muslim world because of Islam’s conquest of Europe, which resulted in many Christians converting to Islam. Prejudices existed in the Islamic world, as did occasional hostility, but not what could be called anti-Semitism, for there was no attribution of cosmic evil to the Jews. Greek Orthodox Christians who found themselves living under Ottoman rule are said to have introduced the notion of the blood libel into the Middle East.


One of the most notorious books cited by people believing in the ‘Jewish’ conspiracy theories is the ‘Protocols of the Elders of Zion’. It is a collection of articles concocted in 1895 by the Russian Czar’s secret police in order to depict the growing strength of Marxists as a Jewish conspiracy.




It was first published in Russia in 1903, and claimed to expose a plan by the Jews to achieve global domination. It was published again after the 1905 Russian Revolution, when the ruling monarchy, stung by the mass uprising, blamed the Jews for instigating the workers’ strikes, peasant uprisings, and military mutinies.

The monarchy had also invoked The Protocols when it blamed the Jews for Russia’s defeat at the hands of Japan in 1904. When the czar was overthrown in the Bolshevik Revolution of 1917, anti-communist Russian exiles used The Protocols to blame Jews for that upheaval too. They depicted the Bolsheviks as overwhelmingly Jewish and executing the plan embodied in The Protocols.

In the 1920s, the London Times exposed The Protocols as a forgery. The newspaper revealed that much of the material had been plagiarised from earlier works of political satire having nothing to do with the Jews.

In 1951, Syed Qutb wrote an essay that clearly defined his view of the Jewish world. Titled “Our fight against the Jews”, the essay was later included in a collection published in Saudi Arabia in 1970. The Saudi booklet bore the same title as Qutb’s essay and was widely circulated in the Arab world, where it became a defining text. The 1970 Saudi version linked Qutb’s work with the discredited Protocols of the Elders of Zion.

Qutb’s essay is pock-marked with footnotes by the Saudi editor who used The Protocols to prove Qutb’s allegations against the Jews.

There are a lot of similarities between Muslims and Jews that are often overlooked due to prevalent anti-Semitism. Mustansar Hussain Tarar, the ace Urdu writer, once explained the similarities between Jews and Muslims in an article titled ‘The Jews and the Muslims (Dawn, February 26, 2006) as “Jews greet each other with ‘Sholom’ and we say ‘Salam’ when we meet. We consider the pig totaly haram and the Jews also refrain from eating it.

We only eat zabiha meat and the Jews have their equivalent of kosher meat. Like us, they fast. Their skull cap is similar to our namazi topi, and their dress code is very strict. On the streets of New York you will come across neatly dressed Jews, men in black suits and woman in ankle-length skirts and they never wear jeans or revealing dresses.....They are very strict as far as personal hygiene is concerned. And they, like us, get circumcised.”

Despite whatever a certain political party wants us to believe, it’s already a New Pakistan in quite a few respects. We have transgenders, television hosts and film actors competing in the national elections. There is no Jewish person running for political office yet and 800 is not a sufficient number to ensure that in terms of community and identity politics. Moreover, there is no political party that has tried to woo the Jewish voters for the coming elections. Perhaps there will never be. No party has dared challenge the conspiracy theories either, perhaps that can happen in the new Pakistan in the process of being and becoming.

Till then we can only wait to see which way the ‘Jewish vote’ goes, if it goes anywhere.